Tequila's, sombrero's & taco's in Mexico!

Nu ik toch in de buurt ben...

Een van mooiste dingen aan reizen is dat je de vrijheid hebt om te gaan en te staan waar je wilt, wanneer dan ook. Lekker niets plannen! En zodoende zit ik nu in Flores, Guatemala! De dagen hiervoor ben ik in Belize geweest, dus ik kan de titel hierboven, 'Erik: 5 maanden VS & Mexico', wel weer veranderen. Maar laat ik eerst maar eens beginnen bij waar ik de vorige keer was geëindigd... ergens tussen Cancun en Playa del Carmen.

Ook in Playa del Carmen ging het feesten eigenlijk wel weer door, wat dat betreft is de kust van Yucatan toch echt wel een beetje een partycoast. Playa del Carmen was vooral... overdag strand, 's avonds gezellig in het hostel, ook weer veel backpackers en 's nachts naar grote stranddiscotheken als de Blue Parrot. Enkele dagen later in Tulum hadden we weer een supergezellig hostel gevonden, met een binnenplaats, lange tafels en veel leuke mensen. 's Avonds lekker barbecuen, drinkspelletjes spelen en meebléren met Henri, die op zijn gitaar speelde. Maar na een dikke week cultuurbarbaren hebben we eindelijk ook wat andere 'activiteiten' gedaan. Bij Tulum zijn er enkele Maya ruines. Op zichzelf zijn de ruines nog niet eens zo bijzonder in vergelijking met andere grote ruines in Yucatan, maar wel wat betreft de locatie. Stel je voor: ruines, ietwat hoger gelegen aan een azuurblauwe zee... ja ja, ook duizend jaar geleden wisten de Maya's wel wat goede plekken waren om te vertoeven.

Ook hebben we een snorkeltrip in de Cenotes (druipsteengrotten) gedaan. Heel bijzonder, want de plek waar wij snorkelden was onderdeel van 's werelds langste ondergrondse rivier (maar liefst 225 km lang, het deel dat tot nu toe bekend is). Het water zit vol met mineralen en het is zo helder dat je het gewoon kan drinken. Tulum was ook de plek waar ik afscheid moest nemen van Kristian en Patrik. Erg jammer, was leuk om ruim 10 dagen met hun te reizen. Weer een mooi excuus om van de zomer naar Zweden te gaan!

Met Stephy en Kathy, 2 Engelse meisjes van het hostel in Tulum ben ik naar Belize City gegaan, de voormalige hoofdstad van Belize (nu Belmopan). Belize was vroeger een Britse kolonie, dus in tegenstelling tot alle landen rondom Belize wordt hier geen Spaans, maar Engels gesproken. Je zou dan ook eerder zeggen dat je in een Caribisch land zit, in plaats van Latijns-Amerika. We hadden geen idee hoe Belize City eruit zou zien, maar als voormalige hoofdstad en een blik op de kaart leek het wel prima. We kwamen daar rond 21.00 uur aan bij een klein afgesloten gebouwtje dat het busstation moest voorstellen... wat!? We hadden net door een soort getto gereden, maar dit was al Belize City. Eenmaal uit de bus allemaal mafkezen met aftandse auto's die vragen of je een taxi wil. Liever niet, totdat ze je vertellen dat er geen geregistreerde taxi's bestaan in Belize. In principe kan iedereen dus voor taxi spelen. Dus we hoopten maar dat we niet zouden worden beroofd... haha! We verbleven een nachtje in een 5 sterren hotel... NOT! Ik sliep in een eigen kamer, wel met tv, maar er zat dubtape aan de muren om te voorkomen dat het lekte. Ik sliep op de 2e verdieping en als iemand daar de badkamer gebruikte (nou ja, voor zover je het een badkamer kan noemen) lekte het op de eerste verdieping in de hal! Toen we aankwamen hadden we nog niet gegeten. Gelukkig was er een Chinees dichtbij (net McDonalds: het smaakt overal hetzelfde) en konden we genieten van onze Tjap Tjoy, nadat ons een keer of 10 drugs aangeboden was. De volgende dag, 1e paasdag, snel door het centrum gelopen om tot de conclusie te komen dat het bij daglicht nog steeds een soort spookstad is, maar wat kleurrijke gebouwen gaven het ergens ook wel wat meer charme.

Maar duidelijk dus geen plaats om te blijven, dus vluchtten we naar Caye Caulker, een klein eilandje voor de kust. En wat een groot verschil met Belize City... weer een klein paradijsje! Heel helder, blauw, bijna turquoise gekleurd water... alles voor het ultieme Caribische gevoel! We hadden een leuk hosteltje gevonden met een centraal markeerpunt in de woonkamer: een hangmat... De dag erna hebben we een supermooie snorkeltour gedaan. Voor de kust van Belize ligt het grootse koraalrif na de Great Barrier Reef in Australië. We hebben 3 plekken bezocht om te snorkelen. De tweede drop was de mooste snorkelplek. Dat was ietwat aan de rand van het koraalrif, waar het ook een stukje dieper werd. De laatste plek was min of meer vrij snorkelen. Over de hele dag allerlei verschillende soorten koraal en allerlei vissoorten gezien (ook haaien!). Een dag later kwmaen weer een groep van 6 Engelsen tegen met we we ook al lol hadden in Tulum (Henri met zijn gitaar, Barney, Andy, Pringle, Charlotte en Peggy). Leuke dag, lekker zwemmen, drankspelletjes spelen enz.

Afgelopen woensdag vertrokken naar Flores, Guatemala met Rita (VS), Rachel en Felicity (Engeland), die ik met het snorkelen had ontmoet. Samen zijn we de ochtend erna voor zonsopgang naar Tikal gegaan. Tikal is zeg maar de moeder der Maya ruines. Lange tijd is Tikal de grootste Maya stad geweest, met de grootste bloeiperiode rond 230 na Christus. Je vind hier dan ook verschillende grote Maya tempels, een groot plein. Het is herontdekt in 1848 en sindsdien in kaart gebracht en nog steeds zijn er restauraties en verkenning in dit junglegebied gaande. Gek idee dat het nu allemaal is omgeven door jungle, terwijl het vroeger allemaal bevolkt was. Helaas was onze zonsopgang een beetje een domper, het was namelijk mistig. Toch is het geweldige ervaring. Omdat je zo hoog zit kan je heel goed het oerwoud horen ontwaken. Daarna vervolgden we onze tour door het prak met een gids. Die vertelden ons van alles. Niet alleen over de tempel, maar ook over de flora en fauna van Tikal. Zo hebben we toekans, papegaaien en apen gezien, heel cool.

Flores zelf is trouwens ook een prachtig dorpje. Het ligt op een eiland, 500 bij 500 m, in een groot meer, Lago de Péten Itza. Het is verbonden met het 'vasteland' door middel van een paar honderd meter lang brug. Het is echt een idyllisch dorpje, klein straatjes & steegjes, mooie gebouwtjes en natuurlijk fantastisch uitzicht op het meer, vooral met zonsondergang.

Vanavond neem ik de nachtbus naar Guatemala City, vanwaar ik denk ik vrij snel naar Antigua trek. Dat is een klein stadje ingeklemd tussen 3 vulkanen en beroemd om zijn vele... talenscholen! Hier zal ik de komende weken waarschijnlijk blijven om mijn nogal basic Spaans wat op te schroeven. Pues chicos, a lo mejor puedo escribir en Español la proxima vez!

Hasta luego, Erik

PS. Helaas geen filmpje dit keer, want mijn camera is stukgegaan op Isla Mujeres. Ik heb nog geen nieuwe gekocht dus alle's foto die je nu ziet heb ik met mijn telefoon gemaakt.

Elfriede pinas

Wat geweldig allemaal. Ben een heel klein beetje jaloers op je
Geniet ze verder
Hasta luego, Elfriede

Jayla

Drankspelletjes, hmmm.... That's a thinker haha!

Klinkt nog steeds geweldig, kus!

Anne S.

Hey Erik! Super leuk om je verhalen te lezen! Geniet ervan! XX

Xav

Mooi!

marjet

hey!

leuk om je verhalen te lezen! lukt je aardig om me jaloers te maken;)

have fun! x

marije

lekker bezig schatje! hier in sri lanka is t ook super! dikke kus