Tequila's, sombrero's & taco's in Mexico!

Nog één keer Guatemala...

Na het duiken op Utila, Honduras ben ik met mijn 'dive buddy' Luke verder gegaan richting de Maya ruines van Copan. Ik was natuurlijk twee maanden geleden naar Tikal geweest, maar ook Copan is de moeite waard. Hoewel Copan kleiner is dan Tikal, geeft het betere representatie van hoe het er vroeger uitzag omdat hier geen jungle tussen de verschillende gebouwen zit.

Daarna teruggegaan naar Guatemala. In Antigua aangekomen, ging ik maar weer op zoek naar een Spaans schooltje, want mijn Spaans was iets minder geworden. Aardige lerares, maar na een dag of drie was ik het eigenlijk alweer zat... Rijtjes hier, oefeningetjes daar, of het nou in Xela is of Antigua, het is allemaal hetzelfde: ook vrijwillig naar school kan behoorlijk vervelen. Waar het overdag wat saai was, was het 's avonds ter compensatie dolle pret. Ik zat in een leuk luidruchtig hostel, The Black Cat. Daar had ik de vorige keer in Antigua ook gezeten en ook deze keer weer leuke mensen. Lekker kleppen, sush eten, filmpjes kijken, naar cafés gaan.

Daar heb ik ook Joost ontmoet, met wie ik het weekend daarna in Guatamala Ciudad ben geweest. Hij kende daar een Guatemalteeks meisje, Melissa, die ons in 1.5 dag de stad heeft laten zien. Erg fijn, want iedereen hier mijdt de hoofstad altijd maar omdat het zo gevaarlijk is (qua criminaliteit).

Na de hoofstad ging ik weer op weg maar Mexico. Maar niet voor ik naar mijn geliefde Xela nog had aangedaan om:
- Nog even wat vrienden, Ilse (mijn oude lerares) en Doris & Andrea (mijn gastfamilie) te bezoeken;
- Chicabal te beklimmen (een meer in de krater van een vulkaan);
- en Santa Maria te beklimmen (vulkaan van 3700 nog wat meter, mét uitzicht op Santieguito, een vulkaan die elk half uur een eruptie heeft).

Maar:
Omdat er een tropische storm voor de kust van Nicaragua woedde, die doortrok naar Mexico, heeft het de eerste vier dagen dat ik in Xela was pijpenstelen geregend... Dus dan doe je allerlei andere dingen:
- Voor het eerst ziek worden, daar had ik immers nu toch de tijd voor. Niet zoals iedereen altijd denkt van straatvoedsel of water uit de kraan, maar door een ordinaire bbq op een feestje.
- Naar grootste markt van Guatemala geweest, San Fransisco El Alto. We waren wat laat, maar we (ik, Peter en Jessica) hadden bijna een koe voor 90 euro , twee varkens voor 50 euro en wat hondjes gekocht, totdat we bedachten dat het wel erg lastig om ze op de chicken bus te krijgen.
- Met andere mensen die ook niks te doen hebben films kijken. Denk aan 'The Matrix' (voor de vierde keer) en de nieuwe Indiana Jones, deel 4 alweer. Harrisson Ford mag dan wel 70 zijn, hij doet nog steeds dingen die in het echt écht niet kunnen. Indy blijkt overigens een zoon te hebben, dus deel 5 & 6 komen er volgens mij ook aan.
- En ja ja, uiteraaaaaard Nederland-Italië gekeken. Ik citeer even een e-mail aan een goede vriend van mij: 'Wat een briljante galavoorstelling gisteravond! Ik kan het nog steeds niet geloven. Wat een ploegenspel, wat een rust, wat een perfecte uitgespeelde tweede goal, hoe rustig Gio de derde binnenknikt, hoe gefrustreerd het gezicht van Ambrosini eruit zag rond de 80e minuut, hoe Affeley een sublieme actie maakte en wat te denken wat Engelaar voor een seizoen heeft... de beste wedstrijd van Oranje in 8 jaar tijd... ik ben helemaal gelukkig!'...

Uiteindelijk heb ik alles wat ik in Xela wilde doen, gedaan. Het duurde alleen een dag of vier langer, dan ik van te voren dacht

Wink
. Normaal ben ik dan altijd wel blij als ik naar een nieuwe plek ga, want ik hou van de verandering. Maar deze keer had ik voor het eerst gemengde gevoelens. Xela is inmiddels zo vertrouwd voor me. Tenslotte heb ik hier in totaal toch meer dan een maand gezeten. En dan ga je weg, om voorlopig niet meer terug te komen. Ach ja, asi es la vida!

En na een nachtje in Huehuetenango ben ik de grens overgestoken naar San Cristobal las Casas (Mexico). Nog een week of 5 in Mexico, het laatste deel van mijn reis breekt aan (nog 27% oftewel 40 dagen). Ik heb er zin in! En ik kan niet wachten tot het Parque Central ook hier oranje kleurt!

Erik

UPDATE: Inmiddels heeft Nederland ook gradioos van Frankrijk gewonnen, haha te mooi! Ik ben nu in San Cristobal en ikheb de wedstrijd met 2 Franse gekeken... Als dit zo doorgaat, moet ik maar eens uitzoeken of ik mijn ticket kan wijzigen zodat ik 29 juni (de dag van de finale) weer in Nederland ben!

Reacties

Reacties

Jay La

Ik zeg: we zijn goed bezig! NL wedstrijden in de stad kijken.. Ook leuk!

Njoy!

L*ne

Kampioenuhhh! Mooi dat je daar ook op de hoogte blijft van Oranje. Leuk dat je je nog steeds vermaakt daro. Wij zijn ondertussen begonnen aan de eerste dakterrasBBQ van de zomer. Hopelijk volgen er nog veel meer en ben jij er weer een x bij aan het einde van de zomer. Veel PLZ nog! grZ L*ne

Constantijn

Kerel!!
Als je eerder naar Nederland komt laat het me weten!!! Het word hopelijk een groot feest!

Jorrit

Grappig, eens goed ziek worden van de barbeque...blijkbaar zijn dat soort dingen gewoon universeel het zelfde :p. Wel jammer dat je geen koe gekocht hebt, had dat beest wel op je dakterras willen zien grazen hehe.
Groeten!

Jerome de Francia, EL MEJOR**

Hey Hola mi pequeno pollo!! Sabes que no entiendo nada a tu pagina web!!! Quiero solamente ver los photos de Mexico, porque es tan dificil?? Bien, grande beso Nino, y yo espero, a la proxima vez amigo!
Ninooooooo!!

!!RHA NAR HAEUSS!!

4-1 es una ilusion... ire hacer la mierda en tu pais!!

chao pollo**

Marlies

Lieverd! Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een superleuke dag hebt vandaag, en dat NL vanavond maar mag winnen! Hele dikke kus, M

Jayla

Hey lieve jarige neef van me!!

Gefeliciteerd!! Geniet van de dag en maak er weer een topjaar van.

Kus!

Sandra

Hee Erikje!
Gefeliciteerd! Op je verjaardag zit je neem ik aan wel voor de tv voor Nederland-Rusland neem ik aan :)! Geniet ervan!
xx

Familie Wierda

Lieve Erik,

een beetje te laat maar alsnog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Je site ziet er mooi uit.. Wat een ervaringen!

Hopelijk zien we je snel weer eens!

Liefs, Paulien, Daan, Tjits en Harry

ikke de gekste

leuk gedaan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!