Tequila's, sombrero's & taco's in Mexico!

Probeer Quetzaltenango zonder aarzelen uit te spreken!

Na 5 uur gebonkt te hebben in chicken bus van Antigua naar Xela, had ik 2 dingen vrij snel geregeld. Eén: mijn school, waarover zo direct meer, en twee: een weekendhike naar de grootste berg van Centraal-Amerika, Tajamulgo, met een hoogte van 4250 meter. De weekendtrip was met Quetzaltrekkers, een organisatie die allerlei hikes in de omgeving organiseert. Het mooie van deze organisatie is dat de gidsen vrijwilligers zijn en alles wat je betaalt wordt gedoneerd aan een school voor weeskinderen (zie http://www.quetzaltrekkers.org/, klik dan op ‘Guatemala'). De hike was supervet. We begonnen met eeng roep van 28 mensen op 3000 meter hoogte en hebben een uur of 5 gehiked tot 4000 meter (uiteraard met pauzes), waar we ons kamp hebben opzet. Daar hebben we de nacht doorgebracht in tenten. Vervolgens gingen we vroeg slapen om rond een uur of 4 in de morgen gewekt te worden om de laatste 250 meter naar de top te voltooien, voor zonsopgang. Erg mooi, vooral met het wolkendek dat voorbijschuift. Ik denk dat de foto's wel voor zich spreken, het was echt geniaal. Verder ook geen problemen gehad met de hoogte. En daarna weer afdalen, tentenkamp afbreken en weer verder afdalen. Het was een fluitje van een cent ;-).

Sinds vorige week maandag zit ik (vrijwillig) weer in de schoolbanken: ik ben mijn taalcurus Spaans begonnen! De vrijdag voor Tajamulgo had ik een paar scholen bezocht en mijn keus was gevallen op Celas Maya. Het is een schooltje in een mooi gebouwtje met een mooi binnentuintje, leek me wel een prettige leeromgeving. Er zijn ongeveer 30 leraren en studenten kunnen kiezen om 's ochtends (8.00-13-00 uur) of 's middags (14.00-19.00 uur) les te nemen. Mijn lerares heet Ilse en ze is heel leuk. Na een week weet ik al alles over haar ex-man, haar rebellerende dochter van 9, haar voorbeeldige zoon van 10 (allemaals negens op zijn schoolrapport) en dat ze van rum houdt. Mijn eigen Spaans is afgelopen week met sprongen vooruit gegaan. Waar ik voorheen voornamelijk nog in de presente sprak (‘gisteren loop ik op straat'), kan ik nu ook redelijk goed overweg in de verleden tijd. Eigenlijk is al mijn kennis van de Universiteit van Amsterdam nu goed opgefrist, met het verschil dat ik het nu ook daadwerkelijk kan gebruiken om te spreken. De tijd gaat snel voorbij, omdat je veel praat met je lerares over allerhande dingen, veel grammatica oefeningen maakt en stukjes tekst leest. Vijf uur les + een uur huiswerk per dag is wel redelijk intensief (lees: heel vermoeiend), maar het bevalt me erg goed omdat je eigen progressie kan zien. Hopelijk kan ik dit hernieuwde enthousiasme voor school vasthouden! De school organiseert ook activiteiten in de middag en in het weekend.

Intussen verblijf ik ook in een Guatemalteeks gastgezin. Mijn ‘mama' is Doris, een heel lief vrouwtje rond de 50, en haar docher Andrea (29). Vorige was er ook nog een andere student, Matthieu (Haiti), maar die is inmiddels weer naar huis. In de plaats is Jim gekomen (VS). Elke dag maakt ze ontbijt, lunch en avondeten voor ons klaar, heel fijn. Zo leren we ook Guatemalteeks eten kennen (veel bruine bonen en koolhydraatrijk eten), spreken we buitenschools ook Spaans en lachen we veel. Afgelopen weekend ben ik met Andrea en een paar van haar vrienden naar het strand geweest, Champerico. Relaxed om even te chillen, want je hoofd ontploft wel na een week Spaanse woordjes en onregelmatige werkwoorden. 's Avonds ga ik nog wel eens naar barretjes/discotheken hier in de stad, er is een klein studentenscene hier. En ja, ik spreek dan de helft van de tijd Spaans! Maar ik heb al ontdekt dat als je dat iedere avond uitgaat, je dat snel opbreekt, als je 's ochtends weer om 8 uur op school moet zijn. ;-).

Vanaf morgen heb ik vrij genomen van school en ga ik een 6-daagse hike naar Nebaj en Todos los Santos doen met Quetzaltrekkers. Door bergen, langs meren en kleine Maya dorpjes waar ze geen electriciteit hebben, en: zonder toeristen... Ik ben heel erg benieuwd, hou jullie op de hoogte!

Reacties

Reacties

Marlies

Lieverd! Klinkt goed allemaal, gisteren klonk het al leuk, maar met de foto's erbij helemaal.. Het ziet eruit alsof je erg aan het genieten bent! Wilde nog even zeggen, dat het erg fijn was om je gisteren zo lang te spreken!
Liefs!

Leendert

Erik jongen! Wat een fantastische verhalen. Heel pakkend hoe je alles op een mooie manier beschrijft. Het zorgt er bij mijn in ieder geval voor dat ik ook daar wil zijn! Heel veel plezier nog en wat goed dat je spaans zo vooruit gaat! Keep your head up going!!

Groet,

Leendert

Vera

Hey Erik, erg leuk om te lezen allemaal! Van de zomer kom ik een beetje achter je aan, want ga in Mexico (Oaxaca) Spaans leren in een gastgezin. Ik zit trouwens net te kijken, zit je daar waar je nu zit, niet in een malariagebied? Heb je die pillen geslikt? Nou ik wens je heel veel plezier nog en geniet maar ten volle! Liefs, Vera van der Kooij

Sandra

Hee Erikje!
Ziet er weer super uit allemaal! Heel tof dat je naar Quetzaltenango bent gegaan ipv te blijven in Antigua, want heb gehoord dat in de laatste héél veel Nederlanders zijn, en dat wil je natuurlijk niet ;)!
Ben trouwens benieuwd hoe je het hebt geregeld met spaans leren aan de uva, want wil samen met eline dat ook gaan doen v.a. september, voor we naar peru gaan. Dus tips zijn welkom!!
xx
p.s. heb geloof ik dit berichtje per ongeluk ook bij een foto geplaats :S, haha!

José

hee die Erik, altijd weer fijn om jouw avonturen mee te beleven. super, hier alles ok, ja en wij hebben veel zin in ons weekje Zoutelande volgende week!! liefs, stefan, iris, josé.

marjet

Lieve Erik,
Goed joh hou dat studietempo vast :)
Tessa vond het marshmallow-verhaal interessant; wij doen dat altijd bij een eenvoudig fikkie.
veel liefs uit Utrecht,
Bart, Tessa en Marjet.

Monique

Hey Erik,
heel grappig om jouw verhalen te lezen, vooral omdat ik vd zomer een vergelijkbare trip door Mexico en Guatemala heb gedaan!!! je moet wel oppassen dat bij de chickenbussen in Guatemala nog wel je backpack terugkrijgt....ken nl verhalen v mensen die hun tas ook bovenop hadden zitten...die plots weg was. Weet niet wat verder je plannen zijn, maar pas op met nachtbussen op het stuk tussen Palenque en Merida vooral met een dure fotocamera! Nou ja genoeg waarschuwingen...anders kun je ook niet meer relaxed reizen. Maar die vulkaan in Antigua echt super!!
Mexico en Guatemala, echt helemaal top! heel veel plezier nog!
gr Monique (vu)

Sietse

Ziet er goed uit man! dit is nog eens een manier om Spaans te leren spreken! Eg super, ben jaloers. Morgen vertrekt Sanne naar Salamanca voor 5 weken om ook Spaans te leren. Misschien moet ik ook maar zoiets geks opzetten. Ik kan het namelijk goed gebruiken voor mn werk. Veel plezier met de Quetzaltrekkers!
Groeten,
Sietse

Jorrit

Klinkt goed alle verhalen! Overigens mis je hier allemaal hele vette fees...
ohnee wacht, er gebeurt hier in NL echt helemaal geen flikker, dus weest niet bang :)
Groeten en succes nog!

Maarten

Eey erepeer!! Echt supervette verhalen man! Klinkt echt allemaal heel goed. Wat is het daar f*cking mooi man!! Hou ons op de hoogte en tot over tijdje!

Grtz martymaart

Demie

Erik!
Alles Goed? Jawel tog zie ik ;)
Nou je hebt een leuke reis zie ik! :D
Veel Plezier hea!
xxx Demie

P.S. Everyone Misses You ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!